Menu

OHÝBANÁ EVOLUCE

Legendy designu   |   1. 11. 2022   |   Autor: redakce

Po několika týdnech nastal čas opět připomenout nějakou designovou ikonu, kterou máte možná doma nebo kterou byste doma mít chtěli. Tentokrát vám ale představíme i její moderní re-vizi. Bavit se budeme o dvou modelech TON.

Foto: TON

 

TON 811 vznikla v roce 1930 podle návrhu Josefa Hoffmanna (staršího návrhu A 811 pro Thonet), rakousko-moravského architekta, designéra a zakladatele uměleckořemeslné dílny Wiener Werkstätte. Spojil v něm zájem o secesi a jednoduché tvary, adaptované do tvarosloví technologie ručního ohýbání dřeva, která se v Bystřici pod Hostýnem používá více než 150 let. Model 811 se vyrábí dodnes, v několika barevných provedeních (i s čalouněním) a velikostech – tvoří celou rodinu i s barovkou a křeslem s područkami. Sehnat ho můžete v bazarech s původním rákosovým výpletem i novějším plastovým, v současnosti se opět vyrábí z přírodního rákosu. Vypadá skvěle u jídelního i pracovního stolu, ovšem je to také klasická kavárenská židle, která umí mít sedm životů. Vydrží velkou zátěž, a to dlouhodobě. Architekti ji používají do projektů velmi rádi, protože chápou její skromnost. Její design nekřičí. Má vše, co potřebuje, a je velmi pohodlná.

Foto: TON

 

Foto: TON

 

Foto: TON

 

Na úspěch 811 se TON letos rozhodl navázat modelem 822. Parametry, aby se stal další ikonou, rozhodně má. Kolekce sedacího nábytku totiž vznikla ve spolupráci se švédským studiem Claesson Koivisto Rune, což jsou opět známí doboví architekti a designéři, stejně jako to bylo v případě spolupráce s Josefem Hoffmannem. Design modelu 822 z modernistického modelu A 811 doslovně vychází. Švédští tvůrci její vzhled posunuli směrem k současnému skandinávskému minimalismu. Vytvořili svébytnou verzi, která dostává unikátní charakter díky grafické kruhové perforaci v překližkovém sedáku i zádové opěrce. Tyto designové principy jsou posunuty do podoby židle, křesla, lounge křesla, barových židlí a nízké stoličky. Nejneobvyklejším designem v této rodině je lounge křeslo, kterých TON tolik nemá.

Foto: TON

 

Foto: TON

 

O pohledu na vlastní interpretaci 811 řekli autoři Eero Koivisto, Mårten Claesson a Ola Rune toto: „Architekti z počátku modernistické éry nás rozhodně ovlivnili. Byla to doba, kdy se průmyslová výroba stala nedílnou součástí práce architekta. Je zajímavé, že když se podíváte na židle, které tehdy Hoffmann navrhl, jasně pochopíte jeho rozhodnutí a přístupy. A pak je můžete následovat. Model 822, o kterém teď mluvíme, byl také nejdřív stvořen pro konkrétní místo, pro jeden z našich projektů. Židle TON jsme již dříve používali pro mnoho svých realizací – restaurací, hotelů nebo jiných interiérů. Před časem jsme začali pracovat na velmi pěkném projektu, restauraci v budově bývalé norské burzy. Chtěli jsme pro to místo židle, o kterých jsme měli zároveň představu, jak by měly vypadat. Otevřeli jsme tedy s TONem debatu o možnosti vývoje nového designu. Jejich reakce byla velmi pozitivní a později v průběhu procesu ještě sílila. Velká změna přišla, když jsme přijeli do jejich továrny prohlédnout si prototypy. Při této návštěvě jsme zjistili, že je firma se židlí velmi spokojena a ráda by ji zařadila do portfolia, začala ji sériově vyrábět. Idea designu 822 vznikla jednoduše. Židli 811 jsme dříve používali pro mnoho projektů. Myslíme, že v historii designu existuje asi deset skvělých židlí – a toto je jedna z nich. Moc se nám líbí a přemýšleli jsme o jejím vylepšení, se vší úctou k Josefu Hoffmannovi a jeho původnímu návrhu. Naší myšlenkou bylo zachovat ducha designu a vnést do něj modernější, severský charakter. Použili jsme otvory v sedadle, aby to bylo lehké a grafické. Co se nám na tomto projektu opravdu líbilo, byla myšlenka opěradla. Ve většině případů vidíte židli zezadu. Když si na naši židli 822 sedne někdo v barevném oblečení, umožní přes otvory vzájemné spojení barev a vytvoří tak nový rozměr. Přemýšleli jsme také o tom, jak umístit otvory tak, aby procházející světlo vytvořilo pěknou hru stínů na podlaze. Hoffmann použil stejné otvory u židle A 811 pro Thonet-Mundus během 30. let. Hned od počátku jsme nevěděli, kolik děr tam má být nebo jak budou velké. Strávili jsme spoustu času vytvářením dokonalé kompozice – stovky hodin tvorbou těchto otvorů. Museli jsme řešit i jejich rozměry. U původní Hoffmannovy židle jsou větší, protože je v té době nebylo možné zmenšit. Ale nyní máme technologii, díky které to snadno lze. Líbí se mi, že jsme tradiční technologii ohýbaného dřeva, která se neměnila 160 let, posunuli do budoucnosti s využitím současných možností.

Foto: TON

 

Foto: TON

 

Další věcí bylo zjednodušení návrhu po konstrukční stránce. Moderní technologie nám umožnily postavit židli efektivně a přesně. Všechny zaoblené ohnuté části jsme narovnali, aby byly více geometrické. Okraj židle je o něco silnější a celá kompozice je proporčně upravena. Původní návrhy 811 jsou skvělými příklady raného modernistického hnutí. Ale jasně ukazují na dědictví romantismu 19. století. Rozhodli jsme se tento pocit odstranit, protože žijeme o dvě stě let později. Nyní je úplně jiná doba. Kolekce 822 jí odpovídá. Je zcela přirozené aktualizovat něco z minulosti pro současnost, ale osvěžit ikonický design je velmi obtížná práce. Jako designér byste již měli mít nějaké zkušenosti. Myslíme si, že to není to práce pro mladého tvůrce.“

Foto: TON

 

Foto: TON

redakce

redakce, tady je moje.

Na život ani na bydlení neexistují šablony. Nemáme stejný vkus nebo názory. Jedna věc nás ale spojuje. V našich bytech a domech se nefandí stereotypům.