Stohovatelná stolička 60, kterou pro značku Artek navrhl designér a architekt Alvar Aalto, je jednou z ikon finského designu nábytku. Tak velkou, že i kolosu jako je Ikea stojí za to ji napodobovat i po téměř 90 letech její existence. Ale originál lze naštěstí odlišit od kopií, stačí nastavit pozornost k detailům.
Genialita třínohého taburetu tkví v přírodním materiálu elementárním tvaru, který bude vždy moderní. Lze ji používat jako židli , jako malý stolek (nejen vedle křesla nebo postele, ale třeba i v koupelně), jako stojan na květiny či výpravné knihy o umění a módě. Architekti Stoll 60 také často využívají v realizacích veřejných prostor, protože je snadno stohovatelné do efektní věže, působící až jako umělecká socha, takže je jimi po světě vybaveno tisíce kaváren, škol, heren, pracovních hubů.
Poprvé byla Aaltova stolička představena v roce 1933 a ve své době se stala senzací ve světě designu. Revoluční struktura noh formovaných do tvaru písmene L (“L-leg”) podnítila další návrhy moderního skandinávského designu. K ohýbání noh Aaltovy stoličky se stále používá stejná technika: kus březového špalku je na konci rozřezán ve směru vláken, aby vytvořil tvar vějíře. Do drážek se pak vlepí tenké kousky překližky. Tato struktura umožňuje ohýbat dřevo ohřevem nebo napařováním v požadovaném úhlu a po zaschnutí zajišťuje velmi silnou strukturu, která vydrží zátěž a kterou lze snadno přišroubovat k sedáku nebo desce stolu. Tento způsob upevnění eliminuje složité ručně vyráběné spoje, které zabíraly truhlářským dílnám mnoho času. Vynález proto představoval závratný skok vpřed směrem k velkosériové výrobě nábytku.
„Základním problémem v designu nábytku, jak historicky, tak prakticky, je spojovací prvek mezi vertikálními a horizontálními částmi. Šel bych tak daleko, že bych řekl, že je to jeho určující stylistický faktor. Ve způsobu, jakým poskytuje spojení s horizontální úrovní, je noha židle malou sestrou architektonického sloupu,” nechal se slyšet Alvar Aalto.
Alvar Aalto začal tvořit ve 20. letech minulého století v duchu klasicismu, brzy se však přiklonil k principům funkcionalismu. Nábytek, který tehdy navrhoval, byl téměř bez výjimky propojen s konkrétními architektonickými projekty. Nejinak tomu bylo i v případě stohovatelné stoličky 60, která byla navržena pro přijímací halu sanatoria Paimio(1929–1932) – vlajkovou loď finského funkcionalismu. První verze kombinovala kulatou sedací část z březové překližky a nohy z ohýbaných ocelových trubek. Stoličku i další nábytek pro sanatorium nechal Aalto vyrobit v továrně Huonekaluja Rakennustyötehdas(později Huonekalutehdas Korhonen), proslulé svou kvalitou, a to ve spolupráci s vedoucím truhlářského závodu Otto Korhonenem, který znal dobře vlastnosti finské břízya pokročilé výrobní techniky a který začal navrhovat nábytek z ohýbaného dřeva a laminátu. Experimentování vyústilo v možnost vyrábět nábytek sériově, v roce 1932 tak byla stolička 60 připravena k uvedení na trh. O rok později pak společně vynalezli zmíněnou metodu umožňující ohýbání pevných kusů dřeva do tvaru L a z břízy vyráběly i nohy. Na design stoličky Alvar Aalto brzy navázal barovou stoličkou s označením 64 a pracovní židlí s nízkým opěradlem, dnes známou jako K65.
A proč zrovna tři nohy a ne čtyři? Kvůli praktičnosti. Tři nohy dovolují stohovatelnost stoličky, se čtyřmi není možná. Ale i na čtyři nohy došlo – Alvar Aalto v roce 1934 pod produktových číslem E60 uvedl i čtyřnohou verzi. V tomto prvním skutečném roce sériové výroby byla sedadla stoliček potažena nebo čalouněna různými způsoby. Vyráběly se s březovou dýhou a čalouněné látkou; byly dodávány s polstrováním nebo bez něj nebo byly natřeny v různých barvách, aby vyhovovaly preferencím zákazníka. Vyráběly se i taburety s linoleem. Plastový laminát, naproti tomu tenký laminovaný list vyrobený z papíru a pryskyřice, ve Finsku známý jako ikilevy, byl jako materiál sedáku přijat až později, stejně jako lýko vlákno a umělá kůže.
Od roku 1935 se stolička 60 vyrábí pod značkou Artek, která vznikla jako exkluzivní exportér Aaltových návrh. Dosud bylo ve finském závodě Huo nekalutehdas Korhonenvyrobeno přes milion stoliček 60, což z ní činí jeden nejprodávanějších produktů v historii designu. Co vy? Zvednete její prodej v roce 2022?