Menu

Trojnožka

Legendy designu   |   17. 5. 2022   |   Autor: redakce

Stohovatelná stolička 60, kterou pro značku Artek navrhl designér a architekt Alvar Aalto, je jednou z ikon finského designu nábytku. Tak velkou, že i kolosu jako je Ikea stojí za to ji napodobovat i po téměř 90 letech její existence. Ale originál lze naštěstí odlišit od kopií, stačí nastavit pozornost k detailům.

Genialita třínohého taburetu tkvípřírodním materiálu elementárním tvaru, který bude vždy moderní. Lze ji používat jako židli , jako malý stolek (nejen vedle křesla nebo postele, ale třeba ikoupelně), jako stojan na květiny či výpravné knihyuměnímódě. Architekti Stoll 60 také často využívajírealizacích veřejných prostor, protože je snadno stohovatelné do efektní věže, působící jako umělecká socha, takže je jimi po světě vybaveno tisíce kaváren, škol, heren, pracovních hubů.

Poprvé byla Aaltova stolička představenaroce 1933 a ve své době se stala senzací ve světě designu. Revoluční struktura noh formovaných do tvaru písmene L (“L-leg”) podnítila další návrhy moderního skandinávského designu. K ohýbání noh Aaltovy stoličky se stále používá stejná technika: kus březového špalku je na konci rozřezán ve směru vláken, aby vytvořil tvar vějíře. Do drážek se pak vlepí tenké kousky překližky. Tato struktura umožňuje ohýbat dřevo ohřevem nebo napařovánímpožadovaném úhlu a  po zaschnutí zajišťuje velmi silnou strukturu, která vydrží zátěžkterou lze snadno přišroubovatsedáku nebo desce stolu.  Tento způsob upevnění eliminuje složité ručně vyráběné spoje, které zabíraly truhlářským dílnám mnoho času. Vynález proto představoval závratný skok vpřed směremvelkosériové výrobě nábytku.

Základním problémemdesignu nábytku, jak historicky, tak prakticky, je spojovací prvek mezi vertikálnímihorizontálními částmi. Šel bych tak daleko, že bych řekl, že je to jeho určující stylistický faktor. Ve způsobu, jakým poskytuje spojeníhorizontální úrovní, je noha židle malou sestrou architektonického sloupu,” nechal se slyšet Alvar Aalto.

Alvar Aalto začal tvořit ve 20. letech minulého stoletíduchu klasicismu, brzy se však přiklonilprincipům funkcionalismu. Nábytek, který tehdy navrhoval, byl téměř bez výjimky propojenkonkrétními architektonickými projekty. Nejinak tomu bylo ipřípadě stohovatelné stoličky 60, která byla navržena pro přijímací halu sanatoria Paimio(1929–1932) – vlajkovou loď finského funkcionalismu. První verze kombinovala kulatou sedací částbřezové překližkynohyohýbaných ocelových trubek. Stoličku i další nábytek pro sanatorium nechal Aalto vyrobittovárně Huonekaluja Rakennustyötehdas(později Huonekalutehdas Korhonen), proslulé svou kvalitou, a to ve spoluprácivedoucím truhlářského závodu Otto Korhonenem, který znal dobře vlastnosti finské břízya pokročilé výrobní technikykterý začal navrhovat nábytekohýbaného dřevalaminátu. Experimentování vyústilomožnost vyrábět nábytek sériově, v roce 1932 tak byla stolička 60 připravenauvedení na trh. O rok později pak společně vynalezli zmíněnou metodu umožňující ohýbání pevných kusů dřeva do tvaru L a z břízy vyráběly i nohy. Na design stoličky Alvar Aalto brzy navázal barovou stoličkouoznačením 64 a pracovní židlínízkým opěradlem, dnes známou jako K65.

A proč zrovna tři nohy a ne čtyři? Kvůli praktičnosti. Tři nohy dovolují stohovatelnost stoličky, se čtyřmi není možná. Ale i na čtyři nohy došloAlvar Aalto v roce 1934 pod produktových číslem E60 uvedl i čtyřnohou verzi. V tomto prvním skutečném roce sériové výroby byla sedadla stoliček potažena nebo čalouněna různými způsoby. Vyráběly se s březovou dýhoučalouněné látkou; byly dodáványpolstrováním nebo bez něj nebo byly natřenyrůzných barvách, aby vyhovovaly preferencím zákazníka. Vyráběly se i taburetylinoleem. Plastový laminát, naproti tomu tenký laminovaný list vyrobenýpapírupryskyřice, ve Finsku známý jako ikilevy, byl jako materiál sedáku přijat později, stejně jako lýko vlákno a umělá kůže.

Od roku 1935 se stolička 60 vyrábí pod značkou Artek, která vznikla jako exkluzivní exportér Aaltových návrh. Dosud bylo ve finském závodě Huo nekalutehdas Korhonenvyrobeno přes milion stoliček 60, což činí jeden nejprodávanějších  produktůhistorii designu. Co vy? Zvednete její prodejroce 2022?

 

 

redakce

redakce, tady je moje.

Na život ani na bydlení neexistují šablony. Nemáme stejný vkus nebo názory. Jedna věc nás ale spojuje. V našich bytech a domech se nefandí stereotypům.