Menu

UDRŽITELNÁ PÉČE

Inspirace   |   8. 11. 2022   |   Autor: redakce

Každý týden vám přinášíme mnoho tipů, jak si bydlení stylově zařídit v souladu s trendy, a přesto nadčasově. Ještě nikdy jsme ale nemluvili o tom, jak se o nábytek a doplňky starat, aby nám co nejdéle sloužily v plné kráse. Vše začíná šetrným úklidem.

Je to jako s naší pletí. Pokud ji nebudeme pravidelně jemně mýt a odličovat, zanese se, zanítí, a pokud jí neposkytneme potřebnou hydrataci a ochranu, bude rychle stárnout. Totéž platí i pro věci okolo nás. Pod vrstvou prachu jim to nesluší, nedýchají a některým materiálům, zvlášť dřevu, doslova škodí, pokud se příliš vystavují slunci. Možná máte k pravidelnému úklidu averzi, třeba jste nesnášeli, že vás rodiče každý víkend nutili vzít do ruky prachovku a běhat po bytě, možná vám vadí agresivní chemické přípravky. Ale doba se mění a přicházejí nové možnosti, jak si úklid užít, dokonce v něm najít požitek. Změnit můžeme i své nastavení v hlavě a zkusit úklid nevnímat jako nějakou povinnost, která nám bere čas, ale jako trénink mindfulness nebo jako jednu z forem uvědomělého chování. Záleží nám přece na udržitelnosti, na ochraně prostředí… Čím víc péče budeme věcem věnovat, tím déle vydrží, a to se počítá!

Foto: Fer à Cheval (Pharmacie Française)

V pozitivní zážitek může úklid proměnit hned několik momentů. Zaprvé už existují firmy, které uklidí za vás. Jasně, ale to není přece žádná novinka, řeknete asi. A my vás překvapíme tím, že nové tendence prosakují i do těchto služeb a v nabídkách se čím dál častěji objevují služby ekologického úklidu (Zelená Úklidovka, EkoBIT aj.). Výjimečné jsou Holky Úklidovky, které nenabízejí jen úklid ekologickými prostředky, ale vysmýčení vašeho obydlí tak, že je to zero waste. Plní si své vlastní spreje a lahve, uklízejí přírodními houbami, kartáči i textilem, nedají dopustit na marseillské mýdlo. Zvládnou i rozsáhlejší úkoly, jako je mytí oken, žehlení či uspořádání vnitřních prostor skříní.

Foto: Holky Úklidovky

Ani úklidu se nevyhnula automatizace a digitalizace, takže kromě koupě robotického vysavače doporučujeme ke stažení například mobilní aplikaci Tidy: House Cleaning Checklist. Nabízí automaticky generovaný kalendář úklidu s úkoly, uklízecí triky, návody na nejlepší rutinu, kterou ušetříte čas, dokonce i motivační texty a záznamy sledující vaše pokroky, rady od profíků a programy pro expresní i hloubkový, sezonní úklid.

Foto: Tidy

A do třetice všeho dobrého jásáme nad tím, že si díry na trhu s úklidovými prostředky všimli chytří výrobci a objevuje se čím dál víc značek, které nabízejí stylovou alternativu k Cifu a Mr. Properu. Nejen ekologickou, ale také obalově vymazlenou tak, jako by šlo o luxusní kosmetiku. Zmínit můžeme kupříkladu historickou značku marseilleského mýdla Fer à Cheval (1856), kterou u nás do prodeje poprvé uvedla La Pharmacie Française. Kromě tradiční mýdlové kostky (Francouzi ji používají nejen k osobní hygieně těla, ale také k praní, mytí nádobí a další údržbě domácnosti) od minulého roku prodává ucelenou řadu určenou přímo pro úklid. Zahrnuje prací prostředek z marseillských mýdlových vloček, přípravek na mytí podlah, odstraňovač vodního kamene, legendární tekuté černé mýdlo s olivovým olejem a univerzální čisticí prostředek. Vše biologicky odbouratelné a v balení, které nebudete chtít schovat do skříně, ale vystavit, jako by šlo o francouzský parfém. Dokonce vzniklo francouzské spojenectví, když se Fer à Cheval spolčil s dalším ikonickým výrobcem praktických pomocníků do domácnosti, značkou Andrée Jardin, a nabízejí své produkty v setech (prodává Potten & Pannen). Také košťata, kartáčky, prachovky s pštrosím peřím a smetáčky a lopatky Andrée Jardin budete s pýchou ukazovat a kochat se jimi pohledem i dotykem každý den.

Foto: Fer à Cheval a Nadrée Jardin (Potten Pannen)

Že i interiér může mít své nadstandardní pečující přípravky, si uvědomili také v pařížské značce Diptyque, která se celosvětově proslavila parfémy a vonnými svíčkami. Svoji luxusní úklidovou řadu La Droguerie s recepturami obsahujícími 99 % složek přírodního původu uvedli letos na jaře. Mezi nejprodávanější položky z kolekce patří vonný porcelánový ovál proti molům. Máme radost, že si ho nemusíme nadále objednávat jen přes e-shop, ale můžeme zakoupit také v nové kamenné prodejně Diptyque, teprve druhé ve střední Evropě (Vězeňská 6).

Foto: Diptyque

K dalším značkám, které myslí na naše zdraví i estetickou potěchu při úklidu, patří dánská značka Meraki, nizozemský Kinfill (prodává Vavavoom), dále Marcus Fabre, Pure Effect nebo Bondi Wash (prodává NILA, u které seženete i zboží německé značky Redecker, které je obdobou produktů Andrée Jardin).

Foto: Kinfill

Foto: Kinfill

Foto: Redecker (Nila)

Foto: Redecker (Nila)

redakce

redakce, tady je moje.

Na život ani na bydlení neexistují šablony. Nemáme stejný vkus nebo názory. Jedna věc nás ale spojuje. V našich bytech a domech se nefandí stereotypům.